Innland Magasin | NORGES GRØNNE MOTOR | 15. Vil redusere besøkendes bilbruk
877
page-template-default,page,page-id-877,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Millioner turistdøgn gjør at Visit Lillehammer vil tilby alternativer til bilen. Foto: Ian Brodie

Vil redusere besøkendes bilbruk

Lillehammer-regionen er blant Norges største destinasjoner for eiere av fritidsbolig og kommersielle turister. Visit Lillehammer og seks deltakende kommuner har som mål at tusener av turister skal redusere bilbruken mens de er i regionen.

Lillehammer var faktisk den første byen i Norge som ble merket som bærekraftig reisemål av Innovasjon Norge allerede i 2018, sier prosjektleder og bærekraftansvarlig i Visit Lillehammer Kristin Prøven. Det var et resultat av et tett samarbeid mellom reiselivet, kommunene Lillehammer, Øyer, Sjusjøen i Ringsaker, Gausdal, Ringebu og Sør- og Nord-Fron, og et resultat av systematisk og langsiktig arbeid med bærekraft.

– Å være merket som et bærekraftig reisemål forplikter at reisemålet tar vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og er økonomisk levedyktig, forteller Prøven. Dette forutsetter et samspill mellom destinasjonsselskap, kommuner og næringsliv for å ivareta en miljømessig, kulturell, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling, og Visit Lillehammer og de sju kommunene vi representerer har utarbeidet en felles handlingsplan for bærekraftig reisemålsutvikling.

– Det er til sammen 104 indikatorer som blir målt, og prosessen omfatter også oppfølgende rapportering på indikatorene over tid, sier hun.

– Målet er hele tiden å finne en god balanse mellom reiselivsutvikling, verdiskapning og belastning på miljøet og regionen, legger hun til.

 

Stor hyttebefolkning

Med 25 000 fritidsboliger i tillegg til tilreisende kommersielle turister har regionen arbeidet med å redusere avtrykket av bilbruk blant tilreisende. Av Lillehammers til sammen 2,4 millioner gjestedøgn årlig, kan 1,3 millioner tilskrives hytter og fritidsboliger. Det betyr mye for næringsliv, handel og tjenester, men har også en ulempe i form av biltrafikk.

– Hyttegrender og leilighetsbygg er oppført med egen bilbruk i tankene. Utfordringen for oss er å bygge relevante og gode transporttilbud som gjør at flere velger å benytte andre transportformer når de skal på hytta, sier Prøven.

– Lillehammer er jo veldig tilgjengelig med tog, men fra stasjonen og til hytta kan det være vanskelig å komme frem, sier hun.

Delebilløsninger, matebusser og andre former for interntransport er aktuelle, og vinteren 2020 ble det gjennomført et første pilotprosjekt på Sjusjøen som ble den første vintersportsdestinasjonen i Norge med internbuss til transport innenfor destinasjonen.

 

Egen «hyttebuss»

– Bestillingsbussen bestilles og betales med appen «Sjusjøbussen», og kundene velger selv tidspunktet de vil reise på, forteller Prøven. I hyttefeltene på Sjusjøen er det etablert 20 holdeplasser som bussen stopper på, og de aller fleste vil ha et stoppested ikke så veldig langt fra hytta eller leiligheten, sier hun. Bussen er støttet av Grønn fremtid, en støtteordning i regi av Innlandet fylkeskommune, og går på biogass fra Glør, gjenvinnings- og avfallsselskapet til Lillehammer, Gausdal og Øyer. Internbuss og transferbuss er også testet ut i Hafjell vinteren 2020 og 2021, og kan bestilles med appen «Hafjellbussen.

Elbilladeinfrastruktur, bussløsninger mellom stasjonen og hytteområdene og elsykkelutleie er andre satsingsområder for Lillehammer og nabokommunene i Visit Lillehammer. Bilpoolløsninger og andre delingsordninger er også under utredning, i tillegg til mange andre områder innenfor bærekraftig reisemålsutvikling.

– Dette er et spennende og langsiktig arbeid som vi vil se resultater av på lengre sikt, sier Prøven, som kan fortelle at lokalmat, miljøsertifisering av bedrifter, flere helårsarbeidsplasser i reiselivet og universell utforming også er blant satsingsområdene.

– I løpet av 2021 skal merket fra Innovasjon Norge fornyes. Jeg føler meg trygg på at det skal gå bra, sier Prøven.

Kristin Prøven,
prosjektleder og bærekraftansvarlig i Visit Lillehammer
Dette er et spennende og langsiktig arbeid som vi vil se resultater av på lengre sikt.